söndag 15 augusti 2010

En trevlig sommarfiske tur...

Pratade med min gode vän Tero i fredags kväll. Han frågade hur mitt fiskesug var.
Har varit lite si så där det sista. Men tyckte det skulle blir roligt att blöta lite beten.

Åkte iväg vid 6-tiden på lördag morgon, för att anlända strax efter 7 i Lilla Edet. Det var bara kasta in sakerna i båten och pipa ut på fisket.

Tero började ganska omgående med att plocka upp en gädda mellan 3-4 kg.
Denna tog på en grön/röd spinnare, strax intill vassen.


Därefter följde en döperiod med enbart något hugg på betena. Dagen i fråga var det ganska låt vatten i älva, så vi fick piska på betena i rask takt för att ligga strax över natebältena som fanns ÖVERALLT i hela älva.

Sen var det dags för mig. Hade nästan gett upp hoppen om att få landa en gädda denna dagen. Men så helt plötsligt får jag den där känslan. La kastet dit min intution sade, trixade mellan natebältena. Då ser både jag och Tero skuggan som uppenbarar sig. Gäddan kommer i tokfart och totalsväljer spinnaren! Lyckan var fullgjord! Denna dam som mättes till 95 cm och en vikt på 5.1 kg, valde att bråka ganska mkt innan vi fick lov att ta upp henne i båten. Innan Tero släppte tillbaka henne lämnade hon en kärleksmärke på min hand. Blodet forsade, men vad gör de när man fått ta upp och återsätta en sådan underbar gädda!

Dagen till ära valde jag nästan helt uteslutande att fiska på Bo Gunnars hemmagjorda spinnare. Gjorde några test på lite nya beten, bara för att se gången.
Spinnaren på bilden är densamma modell som jag fick gäddan på, dock i annan färg. Färgen som gäddan valde var grön/guld. Dessa spinnare är helt nya från Bobbo. Har säkerligen ett 30 tal spinnare från Bobbo. Jag gillar alla starkt! Men denna modell är nog min absoluta favorit. En ganska "enkel" spinnare som fångar tokbra med gädda!

Kommer inom snar framtid att lägga upp lite alster från Bobbo, så att även ni kan beställa hem direkt av honom och njuta av hans fina hantverk!



Med detta lilla inlägg vill jag tacka Tero för en helmysig dag på älven. Vädret var gott och vi fick känna på gädda. OJ! Nu glömde jag visst nämna att Tero fick en gädda till, men denna sa vi räknas ej. Den valde att hugga på en spinnare när vi jagade abborre, en lite söt slinka som kanske vägde 100 gram ;)

Vill även passa på att tacka Bobbo för de fina spinnarna som ger mig fina gäddor!

1 kommentar: