onsdag 28 april 2010

Dags att berätta vad för utrustning jag fiskar med.

Jag har som mål att fiska med så få spön och rullar som möjligt. Jag vill helst att ett spö ska passa till allt fiske. Tyvärr är det inte någon möjlighet, då man vid olika fisken söker olika egenskaper hos sitt spö.



Tänkte ta upp mina spön och kringutrustning till gäddfisket.



Till jerkfisket har jag valt att satsa på ett spö. Jag har hunnit testa många spön och rullar. Spöt som i detta fall är ett RST LF Shadow 6'9" The Ripper, har varit med i över en säsong nu. Detta spöt kastar och fiskar jag alla beten som jag själv tillverkar. Tycker att spöt har en enorm bra ryggrad, inte megastyvt men absolut inte för mjukt heller. Lite mjukare topp som ger betet det ligga extra i vattnet när man trycker till med toppen. Spöt har foam istället för den sedvanliga korken, detta är prima för min del. Då mina händer har en viss förmåga att inte uppskatta korkhandtag. Spöt är även utrustat med behagligt långt bakhandtag. Detta är perfekt då handleden får ganska mycket stryk vid fiske, då är det bara lägga fast spöänden i armhålan och fortsätta jerka med hela armen istället.
Rullen som nu använder är en Shimano Curado 301 E. Denna är ny för säsongen. Är väldigt nöjd med denna. Kommer införskaffa ytterligare en sådan eller en ABU REVO TORO 51 HS till mitt reservspö.
Linan som jag använder när jag fiskar varierar. Men just för tillfället fiskar jag med antingen TUFLINE 0.41 eller Strikwire 0.36. Använder gul lina året om. Tycker den är bra när det gäller att se slackhugg. Målar även linan svart närmast tafsen, för att dölja den första metern från tafsen.


Tafs som jag brukar använda är wire. Minst 45 cm, helst 60 cm. Använder BFT's 60 cm tafs, samt tafsar som jag köper från USA. I dagsläget testar jag lite handgjorda svenska wiretafsar, samt även flourcarbon tafsar.
Byter ALLTID ut beteslåset till ett staylock. Då jag har haft tråkiga erfarenheter att crosslock öppnar sig under kastet.
Detta har hänt mig vid flertalet tillfällen. Staylock är lätt och har en god hållbarhet.







Till fiske med spinnare, spinnflugor och wobblers använder jag för säsongen en helt nya konfiguration på rulle och spö. Spöt är ett Lemax 9' upp till 80 gram. Detta spöt är helt fantastiskt att kasta med. Lagom ryggrad, som jobbar bra vid drill av större gädda. Rullen som sitter på denna är en trimmad ABU 5601 C4. Trimmet består av lättat linspridar hjul, keramiska kullager, lättad spole samt 6:3,1 utväxling. Linan jag valt att köra på är strikewire 0.18 i röd kulör. Den röda har jag hört ska vara svårt för fisken att se. Jag köpte den mest för att jag tycker röd är en söt färg.




I min väska på varje fiskepass finns givetvis en reservrulle med. I detta fall är det en ABU TGC. Denna har fått ganska mycket saker utbytta för att passa mitt fiske. Dels har den fått andra bussningar, linspridarhjul, spole etc. Denna är byggd för ett hårt gäddfiske. Dock upplever jag den lite hög när jag fiskar jerk. Därför har jag valt att satsa på lågprofilrullar.




Den ständiga frågan; KROK!
På marknaden finns en hel uppsjö med krok. Jag har själv valt att rikta in mig på tre märken som jag trivs med. Eagle Claw, Owner och VMC. Owner är bra för beten där krokfästena sitter nära varandra. Detta då den är ganska kortskaftad, gillar även att en är bredkäftad. Några nackdelar finns dock gällande denna krok. Dels är priset tokhögt, sen tappar den skärpan och är svår att slipa upp, då den är laserslipad.
Eagle Claw är en bra krok, lätt att slipa. Krokar riktigt bra. Kostar halva priset mot owner. En krok jag väljer när jag inte vill att mina beten ska sjunka så mkt.
VMC i detta fallet föredrar jag permasteel behandlade krok. Detta är min absoluta favorit. Ligger nånstans prismässigt mellan EC och Owner. Lätt att skärpa samt krokar alltid fisken riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar