tisdag 8 juni 2010

Ge PB har sitt pris...

Fick ett samtal av Sundberg för 2 dagar sen, en gammal vän från Örebro som sett mina blogg inlägg. Han var sugen på att komma ut på Mälaren och testa lite jerking som han
tagit upp igen efter intensivt borre fiske på senare tid.
Jag sa att det var bara komma upp, jag får lite tid till övers imorn kväll.
Så gör vi sa han och planen var klar.

Väl på g ut med båten med lite catch up talk så kommer vi in på PB, då han
avslöjar att han bara har 4 blankt i PB. Jaha utbrister jag, det ska vi nog kunna ordna idag ska du se, jag tror jag vet ett par ställen som kommer ge utdelning.
Sundberg ser lite munter och förhoppningsfull ut och säjer att får hoppas.

Vi kommer fram till stället som håller mycket betesfisk nu och lodet låter som nån
gammal enformig techno/house låt från 89. Vi dänger av en rugg utan resultat och
bestämmer oss för en förflyttning med lite vind på istl.
Tar bara 4 kast för sundberg och han utbrister: "Men vad trevligt då". Jag
ser att han har lite tyngd bakom spöt ialf. Och jag vevar in fort för att hjälpa till. Efter en snabb gälgrepps insatts så får jag upp den och vi konstaterar.
"Japp, nytt PB med 250gr=)".
Så nu var PB:t alltså 4,250kg för Sundberg som tackade så hjärtligt för den första
Mälar gäddan han fångat i sitt liv.

Vi gör en förflyttning igen och han utbrister: "Japp PB igen och vevar snabbt upp linan". Härligt utbrister jag och vänder mig om där han redan fått upp fisken.
Och får mig ett redigt skratt då fisken var fan PB åt andra hållet.

Efter lite mer dängande så bestämmer vi oss att lätta ankare igen.
Jag tar oss till lä då det blåser rätt kraftigt, och ser en liten vassrugg som ser
för bra ut för att vara sann och jag säjer till Sundberg: "Nu tar du nytt PB". Så vi ankrar på avstånd så vi kan strategiskt beta av den.
Men det hinner bara gå 3 kast för Sundberg som förvånat säjer att han har fisk igen.
Jag vevar in snabbt igen för jag ser direkt att den är av större kaliber.
Den kör ett par goa virvlar sen utan tvekan drar jag gälgreppet då
jag vill att han ska få nytt PB igen. Sunberg utbrister: " Du är galen, inte en tvekan fast krokarna satt där". "Allt för ditt PB min vän=)" svarar jag.

Vi tar upp super samson vågen igen och väger den och han utbrister ett glädje skratt
och säjer 5,050kg nytt PB igen!=) Vi tar en fin bild och återsätter fruntimret igen.


Efter det händer det inte så mycket mer utan vi beger oss hemåt igen då solen börjat ta skydd bakom träden, så mina små fick räcka för mig. Var bara roligt att få
komma ut å guida nån annan och ge den PB=).

Men så enkelt var det inte, för jag struntar i att byta tank och tänker att det kan vi göra mitt ute på sjön istl.
Så efter 5min körning är ena tanken tom och jag byter till den andra.
Och då kommer skräcken, fan startmotorn vill inte klicka i läge och panik infinner sig. Det låter bara som nån sattigt på en motor på ett cykelhjul och bara swooshar
i motorn. Vi tänker aja, vi tar elmotorn å försöker åka med den.
Men det var enklare sagt än gjort. En 5,3m båt står bara stilla i 6m/s motvind på
sjön. Och panik 2 infinner sig och Sunberg säjer. " Nu dör vi".
Inte då säjer jag och ringer min granne som får pallra sig upp ur sängen och springa ner och ta båten ut för att bogsera.
Tar ca 40min innan han når oss och vi har drivit ca 1km med elmotorn på för fullt för att bromsa oss inåt land.

Det tog sedan 30min för oss att ta oss tillbaka och var en kall resa då vi packat lätt. Så kl 00.45 var jag hemma i lägenheten igen och kaffe dracks för fullt.
Så var ingen pigg Stefan idag då man sovit ca 3h innan man skulle upp och gjuta betong plattor igen. Men men, Grattis sundberg ialf, var kul som fan att
du fick uppleva Mälaren på ett bra sätt med =).

Skitfiske och till nästa gång../Stefan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar