tisdag 22 juni 2010

Jiggalooo..

Varit lite torka på fisket senaste tiden då frugan jobbat tätt på nattskiften och
lilltjejen varit sjuk. Men inhandlade ialf ett Jiggspö för att fick lite fix idé om att köra lite Gös pass i sommar med min tjatande Vertikal vän Toni.

Så jag begav mig iväg och kände och klämde på alla Jiggspön i sportfiske affärens djungel och föll för ett som vart inhandlat med div Relax och andra sorter av
gummin och huvuden mm..

Spöt vart alltså ett Berkley PULSE 7,2 fot som klarade upp till 40gr beten.
Vill ju kanske dänga en å annan större vobbler med det oxå =).
Plus att jag har lite förkärlek för spinnflugornas häftiga hugg
så ville inte ha för kort spö heller.
Spöt var alltså perfekt längd för mig som bara fiskar båt och inte vill ha ett 9 fot spö ivägen när man dänger.
Tack vara längden och betesvikten så var det lagom styvt för att känna minsta lilla attack på betet.

Så i Lördags var vi ut en sväng för att Jigga, Dropshota och Vertikala lite gös
och ev en större grynn gädda. Men vi han tyvärr bara fiska mellan 30m-1h innan
regn ovädret dök upp från ingenstans och dränkte oss i kyla.
Då väderleks rapporten sagt annat så var vi inte så klädda för vädret så var bara
vända hemåt igen.

Men innan regnet damp ner så hade Toni ett fint hugg på sitt Vertikal spö
som han tappade efter ett par invevningar och även jag fick känna på mitt livs första
Gös hugg på Vertikal.
Det var vrål häftigt, stort TJOOONG så spöt böjdes ordentligt följt av 2 super snabba ryck sen var den borta. Så nu är jag nog illa tvungen att skaffa mig ett sånt där Vertikal set jag med för lite Gös hunting=).

Men kommer ialf aldrig slå Jerkandets snipring med sköna förföriska hemtagningar=).
Tal om det så ska vi nog ut en sväng imorn å köra om allt klaffar som det ska.
Och jag hoppas man hinner få hem mina special beställda beten av Johan innan midsommar så man kan försöka få en trevlig Gädda på kvällsvaken på Torsdag=).

Aja, nedan är en bild på spöt och ovanför spöt är min barndomsväns Mickes hemmabundna
spinnflugor som förövrigt funkade väldigt fint med spöt=).
Skitfiske och på återseende;)./Stefan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar